Hvad er marketing automation?

By:

Marketing automation er en disciplin i sig selv i marketing verdenen. Marketing automation kan ved hjælp af software automatisere diverse marketing opgaver såsom e-mails, som ofte er forbundet med at skabe trafik til websites og skabe nye leads. Marketing automation kan igennem data, som f.eks. cookies sporer besøgendes adfærd på ens website.

Automation delen af marketing automation, sker ved, at den viden, der opsamles, bruges til at skabe målrettet content til de besøgende på ens website, som så automatisk bliver vist til de rette besøgende, på det rette sted og på det rette tidspunkt. Denne del af marketing automation er det, der gør, at flere af de besøgende beslutter sig for at besøge eller handle på ens site. Det er næsten som at sætte sine marketingaktiviteter på autopilot.

Leadgenerering og slag

Der er mange, der refererer til marketing automation som leadgenerering og det er ikke helt forkert. Problemet med det kan dog være, at det får det til at lyde mere simpelt end det er. Marketing automation er ikke kun emails, der bliver sendet ud i et fast flow, men meget mere end det.

Ved at gør brug af marketing automation aktiviteter, så frigiver man samtidig ressourcer i form af mere arbejdstid, der tillader, at man endelig kan få bugt med alle de opgaver, som man har gemt væk, til en solskinsdag, hvor man havde flere timer i døgnet.

Hvordan kan du bruge marketing automation?

Som tidligere nævnt, så kan marketing automation skabe nye leads og pleje eksisterende leads, men det er ikke de eneste fordele, der er. Marketing automation initiativer også til, at en virksomhed forbliver synlig hos kunden, så de bliver husket når den givne kunde skal handle igen. På den måde hjælper marketing automation med, at lade virksomheder blive ’top of mind’ i kundernes købsprocess.